چگونه یک استراتژی سئو موفق بچینیم؟ همراه با ذکر مثال

چگونه یک استراتژی سئو موفق بچینیم؟در این مطلب از مجموعه پست های آرانا قرار است پاسخ این سوال مهم را به شما بدهیم.
- شاید شما هم این جمله کلیشهای را شنیده باشید: بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) همان چیزی نیست که قبلاً بوده است.
- اگر بخواهیم دقیقتر جمله بالا را شرح دهیم میتوان گفت که: در سال 2021، استراتژی SEO شما، نباید بر کلمات کلیدی تمرکز کند.
این روزها، اکثر مشاغل مفاهیم اولیه SEO و دلیل اهمیت آن را درک میکنند. با این حال، وقتی صحبت از توسعه و اجرای یک استراتژی سئو مناسب برای تجارت شما میشود، فقط ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی که مشتریان شما در جستجوی آن هستند هم سخت است و هم اشتباه است. در این پست ما توضیح میدهیم که یک استراتژی SEO چیست و چگونه میتوانید استراتژی خود را برای دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا ایجاد کنید.

استراتژی سئو چیست؟
استراتژی SEO فرایند سازماندهی محتوای وب سایت بر اساس موضوع یا موضوعاتی خاص، برای افزایش احتمال ظاهر شدن سایت شما در نتایج جستجو است. در اصل میتوان گفت، استراتژی سئو، فرایندی است که شما آنرا دنبال میکنید تا بتوانید، فرصت را برای به دست آوردن ترافیک طبیعی از موتورهای جستجو به حداکثر برسانید.
داشتن یک استراتژی SEO مهم است؛ زیرا این استراتژی به شما کمک میکند تا در هنگام تولید محتوا در مسیر درست خود باشید. به جای ایجاد آنچه شما فکر می کنید مردم به دنبال آن هستند، استراتژی SEO شما تضمین میکند که محتوایی را ایجاد میکنید که مردم به دنبال آن هستند.
برای بازاریابی محتوا، یک استراتژی SEO بخش مهمی از پازل است؛ زیرا از این طریق است که محتوای شما در وهله اول به ویژه در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) دیده میشود. اگر محتوای شما پراکنده و سازماندهی نشده باشد، برای رباتهای موتورهای جستجو نمایهسازی سایت شما، شناسایی حوزه قدرت و رتبهبندی صفحات سایت شما مشکلتر خواهند بود.
استراتژی سئو تلفن همراه
سئو تلفن همراه عامل مهمی است که هنگام ایجاد استراتژی کلی خود، باید به آن توجه داشته باشید. بهینهسازی موبایل شامل این است که سایت و محتوای سایت شما در دسترس و در دسترس بازدیدکنندگان در دستگاههای تلفن همراه باشد، بنابراین آنها میتوانند همانند افراد دارای رایانه، مطالب سایت شما را مشاهده کنند.
بهینه سازی تلفن همراه بسیار مهم است، زیرا Google نمایه سازی اول تلفن همراه را انجام میدهد. این بدان معناست که الگوریتمهای گوگل به جای فهرستبندی روی صفحه دسکتاپ، هنگام فهرست بندی و رتبه بندی صفحات برای SERP ها از نسخه تلفن همراه سایت شما استفاده میکند. علاوه بر این، 61 درصد از جستجوهای گوگل در ایالات متحده از طریق دستگاههای تلفن همراه رخ میدهد. بنابراین، با در نظر گرفتن همه این موارد، استراتژی SEO شما بدون اولویتبندی بهینه سازی تلفن همراه بیاثر خواهد بود.
در حالی که استراتژی سئو تلفن همراه یک فرایند کاملاً جدا نیست، ملاحظات متفاوتی برای سئوی موبایل وجود دارد مانند نظارت بر سرعت صفحه، طراحی سایت واکنشگرا، SEO محلی و ایجاد محتوای با کیفیت بالا، صرف نظر از دستگاهی که در آن مشاهده میشود.

سئو چیست؟
بهینهسازهای موتورهای جستجو (SEO) یا همان سئوکارها افرادی هستند که وب سایتها را بهینه میکنند تا به آنها در رتبه بندی بالاتر در SERP ها و افزایش ترافیک طبیعی بیشتر کمک کنند. در اصل، SEO یک استراتژی محتوا بسیار تخصصی است که به یک کسب و کار کمک میکند تا فرصتهایی را پیدا کند تا به سوالات افراد در مورد صنایع مربوطه پاسخ دهد.
سه نوع SEO وجود دارد که یک استراتژیست SEO میتواند روی آنها تمرکز کند:
- سئو داخلی: این سئو بر محتوایی که در واقع در صفحات سایت وجود دارد و نحوه بهینه سازی آن برای افزایش رتبه وب سایت برای کلمات کلیدی خاص تمرکز میکند.
- سئوی خارج از صفحه: این سئو بر پیوندهایی که از جاهای دیگر در اینترنت به وبسایت هدایت میشوند متمرکز است. تعداد پیوندهایی که یک سایت از منابع معتبر دارد به شما کمک میکند با الگوریتمهای جستجو اعتماد ایجاد کنید.
- SEO فنی: این SEO بر معماری پشتیبان وبسایت مانند کد سایت تمرکز میکند. گوگل به اندازه محتوا به تنظیمات فنی اهمیت میدهد، بنابراین این موقعیت برای رتبهبندی سایت شما بسیار مهم است.

استراتژی محتوا SEO:
- لیستی از موضوعات را تهیه کنید.
- بر اساس این موضوعات لیستی از کلمات کلیدی بلند تهیه کنید.
- برای هر موضوع صفحاتی بسازید.
- یک وبلاگ راه اندازی کنید.
- یک برنامه وبلاگ نویسی ثابت ایجاد کنید.
- یک طرح ایجاد لینک ایجاد کنید.
- قبل از بارگذاری فایلهای رسانهای در سایت خود، آنها را فشرده کنید.
- از اخبار سئو و بهترین شیوهها به روز باشید.
- موفقیت محتوای خود را اندازه گیری و پیگیری کنید.
-
لیستی از موضوعات را تهیه کنید.
کلمات کلیدی در قلب سئو قرار دارند، اما دیگر اولین قدم برای دستیابی به رشد طبیعی نیستند. در عوض، اولین قدم تهیه لیستی از موضوعاتی است که میخواهید مطالب شما به آنها بپردازد.
برای شروع، لیستی از حدود 10 کلمه و عبارت مرتبط با محصول یا خدمات خود تهیه کنید. از یک ابزار SEO (Google Keyword Tool ، Ahrefs ، SEMRush یا GrowthBar فقط برای نام بردن چند مورد) برای تحقیق در مورد این کلمات، شناسایی حجم جستجوی آنها و ارائه تغییرات متناسب با تجارت خود استفاده کنید.
با این کار، شما این موضوعات را با کلمات کلیدی محبوب کوتاه مرتبط میکنید، اما پستهای وبلاگ فردی را به این کلمات کلیدی اختصاص نمیدهید. بیایید با استفاده از تصویر زیر نمونهای از این فرآیند را مرور کنیم.
فرض کنید یک تجارت استخر در حال تلاش برای رتبه بندی “استخرهای فایبرگلاس” است که ماهیانه 110،000 جستجو در این حوزه انجام میشود. این کلمه کلیدی کوتاه میتواند موضوع اصلی ایجاد محتوای آنها را نشان دهد، اما کسب و کار همچنین باید مجموعهای از کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی کند تا در محتوای آنها قرار گیرد. به عنوان مثال، آنها میتوانند از “قیمت استخر فایبر گلاس” یا “هزینه استخر فایبرگلاس” برای دستیابی به رتبههای اضافی برای کلمه کلیدی کل استخرهای فایبرگلاس استفاده کنند.
با استفاده از حجم جستجو و رقابت به عنوان اندازه گیری خود، میتوانید لیستی از 10-15 کلمه کلیدی کوتاه ایجاد کنید که مربوط به کسب و کار شما است و توسط مخاطبان مورد نظر شما جستجو میشود. سپس، این فهرست را بر اساس حجم جستجوی ماهانه رتبه بندی کنید.
هر یک از کلمات کلیدی که شناسایی کردهاید ستون نامیده میشوند و به عنوان پشتوانه اصلی برای خوشه بزرگتری از کلمات کلیدی با طول بلند عمل میکنند که در زیر به آنها میپردازیم.

-
بر اساس این موضوعات لیستی از کلمات کلیدی بلند تهیه کنید.
در این مرحله شما شروع به بهینهسازی صفحات خود برای کلمات کلیدی خاص خود میکنید. برای هر ستونی که شناسایی کردهاید، از ابزار کلمه کلیدی خود برای شناسایی پنج تا 10 کلمه کلیدی بلند استفاده کنید که عمیقتر به کلمه کلیدی موضوع اصلی وارد میشوند.
به عنوان مثال، ما مرتباً محتوایی در مورد SEO ایجاد میکنیم، اما رتبهبندی خوب در Google برای چنین موضوعی محبوب تنها با این مخفف دشوار است. ما همچنین با ایجاد صفحات متعدد که همه آنها کلمه کلیدی یکسانی را مورد هدف قرار میدهند – و به طور بالقوه یکسان SERP ها – با محتوای خود رقابت میکنیم. بنابراین، ما همچنین در زمینه انجام کلمات کلیدی، بهینهسازی تصاویر برای موتورهای جستجو، ایجاد یک استراتژی SEO (که در حال حاضر آن را میخوانید) و سایر موضوعات فرعی در چتر SEO ، محتوا ایجاد میکنیم.
این امر به مشاغل کمک میکند تا افرادی را که علاقمندیها و نگرانیهای متفاوتی دارند جذب کنند – و در نهایت نقاط ورود بیشتری را برای افرادی که به آنچه شما ارائه میدهید، علاقمند کنند.
از کلمات کلیدی بلند خود برای ایجاد پستهای وبلاگ یا صفحات وب استفاده کنید که موضوعات خاصی را در ستونهایی که انتخاب کردهاید توضیح دهند. همه با هم کلمات کلیدی بلند خوشهای در اطراف یک موضوع ستون ایجاد میکنند. الگوریتمهای موتور جستجو به ارتباط بین خوشهها بستگی دارد تا کاربران را با اطلاعات مورد نیاز خود مرتبط کند.
به این شکل فکر کنید: هرچه محتوای شما خاصتر باشد، نیازهای مخاطبان شما بیشتر مشخص میشود و احتمال اینکه این ترافیک را به سرنخ تبدیل کنید بیشتر است. به این ترتیب است که گوگل در وب سایتهایی که میپیماید ارزش پیدا میکند – صفحاتی که به بررسی عملکرد داخلی یک موضوع کلی میپردازند، بهعنوان بهترین پاسخ به پرسش افراد شناخته میشوند و رتبه بالاتری خواهند داشت.
-
برای هر موضوع صفحاتی بسازید.
وقتی صحبت از وب سایتها و رتبهبندی در موتورهای جستجو میشود، تلاش برای رتبه بندی یک صفحه برای تعداد انگشت شماری از کلمات کلیدی تقریبا غیرممکن است. اما، اینجا جایی است که لاستیک با جاده برخورد میکند.
از موضوعات اصلی که به دست آوردهاید برای ایجاد یک صفحه یا پست استفاده کنید که با استفاده از کلید واژههای کلیدی بلند برای هر خوشه در مرحله دوم، یک دید کلی در سطح بالا ارائه دهد. این صفحات ستون اساساً میتوانند یک جدول محتوا باشند، که در آن شرح موضوع اصلی را ارائه میدهید، و خوانندگان را در مورد موضوعات فرعی که در پستهای دیگر توضیح میدهید، آگاه میکنید.
در نهایت، تعداد موضوعاتی که برای آنها صفحات ستون ایجاد میکنید باید با نیازهای تجاری شما مطابقت داشته باشد، مانند تعداد محصولات و پیشنهادات شما. این امر باعث میشود مشتریان شما بدون توجه به کلمات کلیدی مورد نظر شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند.
-
یک وبلاگ راه اندازی کنید.
وبلاگ نویسی میتواند راهی باورنکردنی برای رتبهبندی کلمات کلیدی و جذب کاربران وب سایت شما باشد. به هر حال، هر پست وبلاگ یک صفحه وب جدید و فرصتی اضافی برای رتبه بندی در SERPs است. اگر کسب و کار شما در حال حاضر وبلاگ ندارد، حتما یک صفحه بلاگ را برای خودتان ایجاد کنید.
هنگام نوشتن هر پست وبلاگ و توسعه خوشههای خود، باید سه کار را انجام دهید:
- کلمه کلیدی بلند خود را بیش از سه یا چهار بار در طول صفحه قرار ندهید زیرا Google مطابق گذشته کلمات کلیدی دقیق را در نظر نمیگیرد. در حقیقت، تعداد زیادی از کلمات کلیدی شما میتوانند یک پرچم قرمز برای موتورهای جستجو باشند که برای به دست آوردن رتبهبندی آنها را پر کردهاید و آنها شما را برای این کار مجازات خواهند کرد.
- دوم، همیشه به صفحه ستونی که برای موضوعات خود ایجاد کردهاید پیوند دهید. شما میتوانید این کار را به صورت برچسب در سیستم مدیریت محتوا (CMS) یا به عنوان لنگر اصلی در متن مقاله انجام دهید.
- پس از انتشار هر پست وبلاگ، آن را در صفحه ستون اصلی که از موضوع فرعی پشتیبانی میکند پیوند دهید. با اتصال ستون و خوشه به این ترتیب، به گوگل میگویید که بین کلمه کلیدی طولانی و موضوع کلی که میخواهید برای آن رتبهبندی کنید، رابطه وجود دارد.
- یک برنامه وبلاگ نویسی ثابت ایجاد کنید.
هر پست وبلاگی یا صفحه وب ایجاد شده لزوماً نباید به یک خوشه موضوعی تعلق داشته باشد. همچنین نوشتن درباره موضوعات مماسی که مشتریان شما برای ایجاد اقتدار با الگوریتمهای Google به آن اهمیت میدهند بسیار ارزشمند است.
با این حساب، حداقل یک بار در هفته وبلاگ نویسی کنید. به خاطر داشته باشید که شما در درجه اول برای مخاطبین خود وبلاگ نویسی میکنید نه برای موتورهای جستجو، بنابراین بازار هدف خود را مطالعه کرده و درباره مواردی که آنها به آن علاقه دارند بنویسید. ممکن است ایجاد یک استراتژی محتوا برای حفظ ثبات و تمرکز بر اهداف شما مفید باشد.

-
یک طرح ایجاد لینک ایجاد کنید.
مدل خوشه موضوعی راه شما در سئو است ، اما این تنها راهی نیست که محتوای وب سایت شما را پس از ایجاد رتبه بالاتری کسب کند.
در حالی که پنج مرحله اول ما به SEO در صفحه اختصاص داشت، ایجاد پیوند، هدف اصلی SEO خارج از صفحه است. پیوندسازی فرایند جذب پیوندهای ورودی (که به آن لینکهای پشتیبان نیز گفته میشود) به وب سایت شما از منابع دیگر در اینترنت است. به عنوان یک قاعده کلی، سایتهایی با اعتبار بیشتر که به محتوای شما پیوند میدهند، تأثیر قابل توجهی بر رتبهبندی شما دارند.
مدتی را به طوفان مغزی اختصاص دهید تا بتوانید پیوندهای ورودی را جذب کنید. شاید با به اشتراک گذاری پیوندها با مشاغل محلی در ازای پیوند به سایتهای خود شروع کنید، یا چند پست وبلاگ بنویسید و آنها را در سیستم عاملهای مختلف رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید به وبلاگهای دیگر برای فرصتهای وبلاگ نویسی مهمان مراجعه کنید که از طریق آنها میتوانید به وبسایت خود لینک دهید.
-
فشرده سازی فایلهای رسانهای قبل از بارگذاری آنها در سایت شما.
این یک مرحله کوچک اما مهم در فرآیند SEO است، به ویژه برای بهینه سازی تلفن همراه.
همانطور که وبلاگ یا وب سایت شما رشد میکند، بدون شک تصاویر، فیلمها و رسانههای مرتبط بیشتری برای پشتیبانی از محتوای شما خواهید داشت. این داراییهای بصری به حفظ توجه بازدیدکنندگان کمک میکند اما فراموش نکنید که حجم این فایلها نباید زیاد باشد. از آنجا که سرعت صفحه، یک فاکتور مهم رتبه بندی است، مهم است که بر حجم فایلهای رسانهای که در سایت خود بارگذاری میکنید نظارت کنید.
هرچه حجم فایل بزرگتر باشد، مرورگر اینترنتی برای ارائه وبسایت شما دشوارتر است. بارگذاری این تصاویر برای مرورگرهای تلفن همراه نیز دشوارتر است، زیرا پهنای باند دستگاههای آنها به میزان قابل توجهی کمتر است. بنابراین، هرچه حجم فایل کوچکتر باشد، وبسایت شما سریعتر بارگیری میشود. اما چگونه میتوان تصاویر را فشرده کرد و همچنان کیفیت را حفظ کرد؟
شایان ذکر است که قبل از بارگذاری تصاویر، فیلمها و GIFها، از ابزار فشردهسازی برای کاهش اندازه فایلها استفاده کنید. سایتهایی مانند TinyPNG تصاویر را فشرده میکنند، در حالی که Squoosh Google میتواند فایل های تصویری را به اندازه های میکروسکوپی کوچک کند. با این حال، برای فشردهسازی رسانه خود، نگهداری فایلها در محدوده کیلوبایت (KB) یک قاعده خوب است.
-
از اخبار سئو و بهترین شیوه ها به روز باشید.
درست مانند بازاریابی، چشمانداز موتورهای جستجو همواره در حال تحول است. ماندن در مسیر درست و ارائه بهترین شیوهها، یک استراتژی مهم است و منابع آنلاین متعددی وجود دارد که میتواند به شما در انجام این کار کمک کند. در اینجا چند منبع برای بررسی وجود دارد:
-
موفقیت محتوای خود را اندازه گیری و پیگیری کنید.
SEO می تواند زمان و تلاش زیادی ببرد و به همین دلیل، شما میخواهید بدانید که آیا استراتژی شما کار میکند یا خیر. مهم است که معیارهای خود را برای درک موفقیت فرایند کلی خود و شناسایی زمینههای احتمالی برای بهبود پیگیری کنید.
میتوانید با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل وب دلخواه خود بر ترافیک طبیعی نظارت کنید یا داشبورد خود را با استفاده از Excel یا Google Sheets ایجاد کنید. همچنین، ردیابی صفحات نمایه شده، تبدیل، ROI و رتبه بندی شما در SERPs میتواند به شما در تشخیص موفقیت و همچنین شناسایی زمینههای فرصت کمک کند.

فرآیند سئو
هنگامی که استراتژی SEO خود را ایجاد کردید ، باید فرآیندی را برای ادامه بهینه سازی برای کلمات کلیدی جدید و تکامل هدف جستجو ایجاد کنید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید انجام دهید.
-
محتوای خود را از نظر تاریخی بهینه سازی کنید.
هر ماه زمانی را برای به روزرسانی پستهای وبلاگ قدیمی با اطلاعات جدید و به روز اختصاص دهید تا رتبهبندی در SERP ها ادامه یابد. همچنین میتوانید از این زمان برای افزودن بهترین شیوههای SEO که در ابتدا به آنها اشاره نشده بود استفاده کنید، مانند عدم وجود متن جایگزین تصویر.
-
به دنبال تغییر کلمات کلیدی و هدف جستجوی جدید باشید.
پس از چند ماه، نحوه رتبهبندی پستهای وبلاگ خود و رتبهبندی آنها برای کلمات کلیدی را پیگیری کنید. این تغییر میتواند به شما در تنظیم سرفصلها و کپی کردن به منظور استفاده از هدف جستجوی جدید که ممکن است مخاطبان به آن علاقهمند باشند، کمک کند.
-
ارزش تحریریه بیشتری به محتوای قدیمی خود اضافه کنید.
گاهی اوقات، متوجه میشوید که یک پست کاملاً قدیمی است. در این سناریو، شما باید فراتر از میانگین به روزرسانی SEO قدیمی باشید و آن را به روز کنید. شما میتوانید این کار را با بهروزرسانی اطلاعات و آمار قدیمی، افزودن بخشهای جدید برای عمق بیشتر و افزودن نقل قولها یا دادههای اصلی برای ترافیک ارجاع بیشتر به پست انجام دهید.
-
یک برنامه محتوای ماهانه ایجاد کنید.
برای پیگیری استراتژی SEO خود، ایجاد و اصلاح یک برنامه محتوای ماهانه میتواند مفید باشد. میتوانید این برنامه را در یک صفحه گسترده قرار دهید و تیمهای شما میتوانند متناسب با آن پیگیری کنند. لیست زیر نمونهای از برنامه محتوای ماهانه محتوا است که مراحل بالا را در نظر میگیرد.
برنامه ماهانه SEO
- زمانی را به تحقیقات کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود اختصاص دهید.
- ایدههای پست وبلاگ را که از کلمات کلیدی فرصت طلب استفاده میکنند فهرست کنید.
- پستهای وبلاگ را که میتوان به روز یا تجدید کرد، مشخص کنید.
- سایر فرصتهای SEO، مانند تعطیلات را شناسایی کنید.
- ایدههای محتوا را در گزارش Insights Search فهرست کنید.
- محتوا را به تیم خود اختصاص دهید.
- پیگیری پیشرفت در پایان هر ماه.
با داشتن یک برنامه SEO ماهانه مانند طرح فوق، به علاوه یک سند ردیابی مانند یک گزارش بینش جستجو، میتوانید یک استراتژی SEO کارآمد بسازید و اجرا کنید. همچنین میتوانید موضوعات کم مصرف را برای بحث و بررسی در مورد صنعت خود شناسایی کرده و از آنها استفاده کنید. یک استراتژی ایجاد کنید که از اهداف تجاری شما پشتیبانی کند.
رتبهبندی در صفحات جستجو میتواند مشکل باشد. اگرچه ممکن است ایجاد محتوا با محوریت کلمات کلیدی پربازدید جذاب به نظر برسد، اما این استراتژی ممکن است به شما در رسیدن به اهداف تجاری شما کمک نکند.
در عوض، یک استراتژی SEO را انتخاب کنید که به شما کمک میکند تا نیازهای تجاری شخصی خود را افزایش دهید، مانند افزایش جذب مشتری، برای موفقیت بیشتر در بازاریابی. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد SEO ، راهنمای نهایی SEO را بررسی کنید.
منبع: blog.hubspot.com
بیشتر بخوانید: چگونه مشتریان خود را شگفت زده کنیم؟
بیشتر بخوانید: 5 راه موثر برای افزایش فروش خرده فروشی
دیدگاهتان را بنویسید